Meny
Fashionmob

Fashionmob

Hello, welcome to the fashionmob blog! Here you may read about what is REALLY going on behind the scenes in the fashionprocess and we will treat you stories from our daily jobs with design, purchasing, photoshooting, fashionshows and also the not so glamouros things like late nights, broken nails in the warehouse, stressful deadlines etc. The fashionmob team promise to deliver the fashion stories to you straight and not to leave out the juicy stuff! Enjoy and welcome to fashionmob!

ALL WHITE vid trendvisning på Trädgårn i Göteborg

Häromveckan var några ur fashionmob teamet med på en trendmodevisning arrangerad av hårvarumärket Grazette. Anledningen var att local fashionmob stod för att klä på de modeller som för kvällen var hårstylade med inspiration av 4 olika trendteman. Egentligen fanns inte tiden för oss då det är en hektiskt tid på kontoret med att rita kollektioner samt införsäljning just nu, men vem kan tacka nej till att få vara med på en modevisning fylld till brädden med modeälskande snygga människor, gratis bubbel och snittar och trendinformation? Inte vi...

Av de trendteman som presenterades var det den vita som kändes mest välkommen och tilltalande. Effekten av VITT var total.  Vita klänningar, vita blusar, vita toppar, vita hårsmycken, vita skjortor på killarna....Utan att för den skull referera till bröllop och student - som är lätt då man tänker på vita klänningar så förde detta mer tankarna till en mix mellan svensk fräsch krispig nytvättad bomull och en dimmig vit glittrande sagovärld! När vi - svartklädda båda två  - svettiga men nöjda efter en tuff men framgångsrik kväll åkte hemåt så var det med längtan efter en skön dusch, renskrubbad hy och något fräscht och krispigt vitt att sätta på sig! Här följer några bilder från kvällen:

Harbler blus i vitt ovan kan vi tipsa om att den är på kampanj just nu och enbart kostar 399:-! Bästa kapet! Klicka här för att komma till blusen i webshopen nu. Här nedan ser du hur den ser ut i ryggen:

 

Effekten av vitt...

Fina modellerna fick sitta raka i ryggen backstage....går INTE att soffhänga med de frisyrerna! 

Vi älskar ryggdetaljerna.....numera ett av local fashionmobs signum:

Lite häng i kulisserna samt påfyllning av kaffe och smörgås. Väntan är lång mellan styling och scenframträdande. Fast vem har något emot att hänga i samma kulisser som flertalet rockstjärnor som spelat här på Trädgårn och för övrigt klär väggarna med foton och autografer! 

Rak i ryggen och blixt stilla är grejen på hårvisning....att dessutom ha vita kläder i de röda skinnsofforna gör både designers och stylister lite nervösa....Vilan är nödvändigt då det dröjde 1-2 timmar mellan scenframträdandena.... men som sagt inte särskilt skön. Men fina var de - och vita!  Missa inte att det just nu finns en hel shop på fashionmob.se med just VITA kläder i bohemian luxury stil - detta dessutom till riktigt bra priser! Blusar, tunikor, klänningar... Klicka här för att komma dit! // Trevlig VIT  vår önskar fashionmob teamet!

Uppstart av modet hösten 2015 på tygmässan i Borås

I torsdags var det dags för ett besök på Tygmässan i Borås - en fin lagom stor uppföljare till Premiere Vision i Paris 2 veckor tidigare. Där brukar jag gå och botanisera och beställa hängare och provtyger tills man är svimfärdig vid lunch - sen en snabblunch på 10 minuter innan det är dags för nästa 4 timmars pass. Gäller att utnyttja tiden! Det gäller också att se till att man inte stör andra inköpare och designers så att man inte "krockar" och tittar på samma tygkollektion samtidigt! Det slår aldrig fel - jag och Ida Sjösteth brukar alltid hamna i samma monter samtidigt och då får man helt enkelt visa hänsyn och kanske gå till nästa monter eller titta på en annan kollektion tills hon är klar. Eftersom vi båda jobbar med att designa festkläder blir det ju lite dumt om vi tittar på samma paljett- eller spetskollektion ihop....Annars arbetar jag ganska öppet och tycker mycket om att samarbeta och tar gärna kollegors råd och tips när man stöter på dem på mässan. För det gör man - mässan är full av inköpare, producenter och designers. Det roliga är att vi som har dessa roller är ganska "incognito" och inte alls så utmärkande eller uppklädda som på en inköpsmässa för kläder tex. Där går inköparna "dressed to impresse" och är supermedvetna. Här på tygmässan smyger det runt idel designers och en del kända sådana och försöker gömma sig i noppiga tröjor och säckiga jeans! Ganska kul kontrast tycker jag. 

Många av de tygleverantörer vi jobbar med är faktiskt även i Borås - två veckor efter Paris. Lite kul att lilla Borås får vara uppföljare till Paris tycker jag..... inte alla som tycker det dock under några år flyttades den därför till Göteborg då många stora företag tyckte Borås var för litet och inte riktigt en stad man kunde ha ett så viktigt event i....meeeen i Göteborg blev inte utfallet så bra som det hade önskats så efter några år fick den vackert flytta tillbaka. Egentligen har jag inga aspekter på det - älskar Göteborg och åker gärna dit ofta - men det är något med modeföretag och event som startats i Borås....när de flyttar så funkar det inte riktigt! Finns många exempel på det, inte minst JC och MQ. Och givetvis är det för mig som bor i Borås supersmidigt att gå på mässan i samma stad - dessutom har vi ju ett showroom i självaste Textile and fashioncenter där mässan hålls - så det var bara att knalla en trappa upp! Smidigt. 

 

Välkommen in och hälsa på i vårt showroom & atelier om du har vägarna förbi Borås och Textile & fashioncenter! Vi har riktigt gott kaffe och sköna soffor att hänga i, du kan dessutom få chansen spana in limited editions samt kommande kollektioner om du har tur....Säg till i receptionen!


Älskar hösten med alla grova rutor och tyger, att skapa höstkollektion har alltid varit en favorit hos mig! 


Men givetvis har paljetter och spets en liten särskild plats i hjärtat.... och i kollektionen förstås! 

 

Nedan fina spetskollektion med broderade pärlor får avsluta detta inlägg! Man blir riktigt sugen och inspirerad att göra fina galaklänningar när man ser dessa, eller hur?  

 Detta var allt för idag! Men vi skall försöka uppdatera lite oftare då vi förstått att många tycker om att läsa om vad vi hittar på bakom kulisserna. För övrigt så har vi just nu fullt upp med vinterns festliga plagg som börjar droppa in.... Många har faktiskt sålt slut innan de kommer hem - vilket är lite synd - men några finns kvar! Du kan se några av artiklarna på hemsidans första sidan genom att klicka här.

Enjoy! // MARIA

 

 

 

 

 

 

Macrotrender och framtidens generationer

Bästa läsare, 

nu var det ett tag sedan... våra inlägg brukar vara otroligt populära och väl lästa så nu tänkte vi skärpa oss och försöka skriva lite oftare om vårt dagliga jobb med mode och skapandet av framtida kollektioner och inspirations källor. Som ni kanske vet är det olika personer som skriver i vår blogg, alla har på något sätt anknytning till oss och nytt för framtiden är att vi fom idag nu skriver under med våra namn - så att ni vet VEM det är som berättar..... idag är det jag - Maria Wahlgren - som är designer och grundare av varumärket local fashionmob som har äran att få skriva några rader! Oftast är det våra yngre förmågor som har de bästa inslagen och är ute på mycket kul så brukar överlåta det till dem.... Men i går var jag på macrotrend-föreläsning och jag vet att många av er är väldigt nyfikna på vad som pratades om där! Det handlar inte så mycket om mode utan mer om framtiden....

Denna tid på året är det dags att fördjupa sig i hösten 2015, snegla på våren 2016, fundera på framtiden och börja skissa på hur kollektionerna skall se ut då! Som ni vet är vi på local fashionmob stolta över att INTE följa de stora massmodetrenderna - då vi hellre vill skapa egna inspirations stories att luta kollektionerna emot. Lite för att kläderna skall hålla lite längre, inte bara kvalitetsmässigt, utan även stilmässigt. Och väldigt mycket därför att - handen på hjärtat - hur kul är det att alla butiker har i stort sett likadana kläder...:) MEN något som ligger i alla fall mig väldigt varmt om hjärtat - det är att hålla koll på hur världen ser ut, hur den mår, vad vill konsumenterna ha och hur mår de vad har de för förväntningar? Jag tycker det är väldigt viktigt att bry sig om hur världen mår och göra sitt bästa för att hjälpa till - men att prata mer om detta - det blir ett ämne för ett framtida blogg-inlägg. Idag skall jag berätta lite om något som jag försöker ha bra koll på konstant - och det är MACRO TRENDERNA. Det handlar egentligen inte om mode - utan mer om hur framtiden kommer se ut. Vad kommer du och jag vilja ha om 2-3 år för att kunna leva ett drägligt liv? Vad kommer våra barn att ha för krav på sin omvärld mm? Givetvis hinner inte jag sitta och göra research på detta även om det varit otroligt kul - det tar för mycket tid och dessutom finns det människor som livnär sig på att just "forska" i framtiden. I går var jag och lyssnade på 3 stycken sådana. En från Holland, en från Sverige och så David Shaw från England. David är en fantastisk kille som jag dessutom haft äran att jobba med på nära håll i mina tidigare jobb, han har startat upp "VIEW" och "VIEW2" som är 2 ohotade BIBLAR för modedesigners och som täcker mässor, silhuetter och rapporter om världstrender i ett större perspektiv. Till sin hjälp har han lokala experter i i stort sett varenda storstad värd namnet worldwide. Han har koll på läget helt enkelt. Och i går delgav han mig och ca 100 till som var samlade på Elite Plaza i Göteborg - sin expertis. Företagsledare från hela Sverige. Här är en liten del av vad de pratade om igår - lite information om hur framtidens konsumenter ser ut...... read and enjoy!

 

 

Framtidens makthavare kallar för "generation Z". Dessa är födda mellan 1995 och 2005 (åren kan variera något hos olika källor). Enligt utsago är dessa små människor redan makthavarare och deras önskemål ligger till grund för stora miljonbeslut hos företag som Apple och Google!! I mitt fall - är detta mina egna barn! Som ju är födda just i denna perioden....hmmm. Väldigt spännande tycker jag. Här är några kriterier som framtidsforskarna har att säga om dessa "små" människor:

- De kommer röka mindre och dricka mindre alkohol, inte gå på klubbar på samma sätt som den tidigare generationen kallad "millenials" (födda mellan 1980-2000 och också kallade generation Y). Anledningen? De är för upptagna sitta hemma med sin Wifi-uppkoppling och internet.
- De är riktiga entrepreneurer dock - är inte rädda för kringgå gamla regler och tillvägagånssätt - de hittar nya lösningar. Framför allt hittar de på nya typer av affärsideer. 
- De är fri tänkande individer som tycker att tänkande utanför "boxen" är mer standard än att hålla sig inom den....
- För att nå dem, och tilltala dem som konsumenter, så bör man tänka på att de vill bli underhållna. Och gärna genom visuella bilder - inte så mycket genom ord och text.
- De tycker att Youtube är den absolut bästa skolan och svaret på allt. Där finns undervisning i precis allt - bara ett klick bort. 
- De älskar sina smartphones och använder dem varenda minut - men hatar att prata i dem. 
- Sport och sportinspirerat är genomgående tema inom klädkoderna....Oavsett stil så är sportinspirerat med någonstans. 
- De kallas för "digital natives" då smartphones, läsplattor och dylikt är deras förlängda armar och inte ens en fråga. De tillhör vardagen såsom frukost och luften vi andas. 

Någon som känner igen sig? Någon som känner igen sina barn? Vi har ju många kunder och läsare i "generation Z" men säkert också många av deras mammor så detta kan ju vara ett kul tema att diskutera vid köksbordet kanske...:)  Andra saker som togs upp är givetvis den digitala utvecklingen och hur vi kommer ha än mer smarta datorer och uppkopplingar precis överallt. Själv är jag riktigt riktigt sugen på ett par GOOGLE GLASSES. Hur häftigt?! Att ha på sig glasögonen som samtidigt informerar mig om att statyn jag står framför är "frihetsgudinnan skänkt av Frankrike år....." eller "Gustav Adolf grundare av Borås....." :) Samtidigt kan jag se att syrran SMSat att jag måste hälsa på mamma och kalendern meddelar att sonen skall hämtas på fotbollen..... kanske lite jobbigt med all information också? Eller smidigt? Återstår att se och uppleva.

Google glasses:

Whirlpools spis med integrerad dator med touchscreen, wifi..... total tillgång till alla recept, sociala media mm.....vid matbordet och spisen.  Absolut inte jättenytt men ändå....vem har en hemma? :

Detta var en LITEN del av allt som avhandlades under en hel eftermiddag..... men tyckte det var kul att få berätta lite om just generation Z....kanske för att jag har barn själv i den åldern och kanske för att en del av dem är kunder. Kul är det oavsett! Avslutningsvis kan jag berätta att nästa generation kallas lite ovisst för "generation I" eller "generation A"........dessa kommer EFTER generation Z och är de som kommer ställa oerhörda krav på oss som vill leverera produkter och tjänser online! De kräver personliga virtuella assistenter, vill se (genom enbart 2-3 klick) vad bästa kompisen köpt för färg på sin tröja och vill dessutom ha det de beställt NU, inte om 2-3 dagar. DET blir en tuff utmaning.... Denna generation är födda 2010 och framåt.....

Avslutningsvis en egen reflektion: uppkoppling till facebook och sociala media via spisen och glasögonen... kul och häftigt? Eller en risk att kränka integriteten? Genom att bjussa på dina köpbeteenden, surfbeteenden, vanor och intressen för allla statisktiker att samla in information om ?  Och ökade möjigheter för hackare att hacka sig in i ditt privatliv? Något som tål att tänka på för oss "teknikälskare". Kram på er alla hoppas ni fick lite kul läsning och kanske något att fundera på! // Maria Wahlgren

 

Prenumerera på denna RSS-feed

OFFICE CHIC

Facebook feed

FASHION FOR FUTURE - SUPPORT WWF!

Logga in eller Registrera